Friday, November 6, 2009

Muhasabah Untuk Dr Asri 2

Orang yang berilmu tinggi amat berhati-hati sebelum mengeluarkan perkataan. Kerana perkataan itulah yang menyebabkan binasanya manusia. Ramai manusia yang bermusuhan, berbunuhan hanya kerana disebabkan lisan.

Di dalam hikmah menyatakan :
Lisan itu ibarat harimau. Jika harimau itu dilepaskan maka tentu akan menerkam anda. Tetapi jika anda ikat , harimau itu akan menjaga anda.




Kami masih teringat perkataan tuan :

Saya berhenti menjadi Mufti, bukan saya serik. Jadi mufti apa nak serik. Boleh duduk diam-diam dan enjoy dengan jawatan. Jangan banyak cakap atau bangkang. Boleh pergi mesyuarat hotel sana, dan hotel sini. Lawatan sana, lawatan sini. Masuk ke tempat mahal-mahal. Ada kereta rasmi, terbang sana, terbang sini dan cukup bulan ambil gaji. Diam dan jangan peduli sangat apa yang sedang berlaku, maka jawatan itu satu nikmat yang 'sukar hendak dilepaskan. - Al Islam April 2009, m/s 28-29. Juga di laman web DrMaza: Klik Di Sini

Orang tahu anda ada ijazah, Kalau tak tunjukkan pun orang tahu. Dan takkan hilang pun ilmu anda dan kewibawaan tersebut.

Begitulah, bila dahulu perlekehkan ulamak lain, perlekehkan mufti lain. Mungkin ALlah nak tunjukkan sesuatu pada Dr Asri.

Mengapa perlu ditunjuk Ijazah itu..

Mengapa ada memorandum sehingga seramai itu NGO yang membuatnya.

Mengapa didedahkan akhirnya siapa Dr Asri

Ditunjukkan juga siapa yang mahu berfikir, dan siapa yang hanya menerima sahaja membuta tuli.

Mengapa beliau perlu mempertahankan dirinya,

Mengapa juga ramai yang menyokong di dalamnya adalah parti politik semata-mata bahkan SIS yang diketahui adalah amat memusuhi al Quran dan Hadith. Sehingga pernah menyatakan Al Quran perlu ditafsirkan semula.

Cantik teguran ALlah itu, buat dia, buat kita semua.

0 comments:

Post a Comment