Thursday, November 12, 2009

Hassan Pertahan Tindakan JAIS Tahan Mohd. Asri

SHAH ALAM 11 Nov. - Exco kerajaan negeri, Datuk Dr. Hassan Ali hari ini mempertahankan tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menahan bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin kerana memberi kuliah tanpa tauliah baru-baru ini.

Beliau turut mempertahankan Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor 2003 yang menjadi asas kepada penahanan Mohd. Asri.

Hassan berkata, tindakan JAIS menguatkuasakan Seksyen 119 enakmen itu bukan satu kesalahan kerana ia diwujudkan untuk menyekat penyebaran ajaran yang bercanggah dengan Islam seperti yang termaktub dalam undang-undang negeri.

"Pentauliahan ini ada dalam Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor dan ada prosedurnya. Orang yang ingin mengadakan ceramah atau berkhutbah, kita perlu tahu latar belakang mereka, siapa dia sebenarnya dan apakan ajaran yang ingin disampaikan.

"Maka dengan adanya tauliah ini, ia amat baik untuk kita mengetahui semua itu. Namun ia bukan bermakna kita nak menyekat tetapi langkah berhati-hati supaya tidak timbul perkara yang boleh merosakkan perpaduan umat Islam di Selangor," katanya ketika ditemui selepas Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini.

Hassan yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gombak Setia ketika ditanya mengenai desakan supaya enakmen itu dikaji semula berkata, tidak ada sebab untuk JAIS mengubah undang-undang tersebut yang jelas adil kepada semua pihak.

Malah, beliau tidak menolak kemungkinan pihak yang mahukan enakmen itu dikaji semula hanya kerana wujud perasaan tidak puas hati dalam hal-hal tertentu.

"Saya tidak nampak enakmen ini perlu dikaji, ia sebenarnya sangat adil. Hanya barangkali ada pihak tidak puas hati," jelasnya.

Sumber : Utusan Malaysia

0 comments:

Post a Comment