Monday, August 3, 2009

Mengapa Ulama Ada Yang Tidak Berkahwin

Petikan dari thread IluvIslam : DI SINI

assalamualaikum

sepatutnya artikel yang diberikan difahami dan dihadam sampai habis mengapa ada para ulamak yang tidak berkahwin (membujang). Bukan kemudiannya terus membuat kesimpulan dengan kejahilan seolah-olah mereka adalah anti sunnah RasuluLlah.

Bila kita belajar balik di dalam perkahwinan ada hukum berkahwin itu menjadi wajib apabila sudah mampu untuk menanggung nafkah zahir dan batin dan tidak dapat menahan nafsunya dan takut dirinya jatuh kepada penzinaan.

Ia menjadi makruh apabila ia ingin berkahwin tetapi tidak berkemampuan dari nafkah zahir dan batin. (lebih elok padanya untuk berpuasa)

Ia menjadi haram - apabila berkahwin adalah untuk menyakiti wanita, menyeksanya dan memberikan pelbagai kemudharatan kepada mereka.

Ia menjadi sunat - apabila ia mampu untuk menanggung nafkah zahir dan batin dan ia ingin berkahwin.

Jadi kena fahamkan mengapa ada ulama yang membujang. (ingatla nama-nama dalam artikel di atas tuh ulamak besar dan bukan dengan 'kehebatan' kita untuk terus jatuhkan hukum dengan kejahilan.

Kita bersangka baik, ulamak adalah mereka yang bergelumang dan menyibukkan diri dengan menuntut ilmu, menulis kitab, menyampaikan ilmu kepada umat Islam dan pelbagai lagi jasa mereka yang amat besar yang kita sendiri tak terbuat sebagaimana mereka. Dan mereka khuatir sekiranya bila berkahwin maka ia memberi mudharat pula pada isteri, dan mungkin menganggu konsentrasi mereka dalam bidang ilmu.

ALlah sahaja Yang Maha Tahu.

0 comments:

Post a Comment