Wednesday, April 8, 2009

Tajdid atau Tafsid?

Zaman ini ada orang ingin tajdid katanya. Kadang-kadang saya pun tak faham apa yang hendak ditajdidnya. Pembaharuan dalam agama apa yang hendak dibawa. Kalau kata hendak install kembali agama kepada pemahaman salafussoleh tak juga.

Sebab yang dibawa hanya perkara yang sudah dibincangkan dan diselesaikan oleh para ulamak muktabar dari dahulu lagi. Kemudian dibongkar kembali dan bukan pencerahan yang dilakukan. Tetapi kekeruhan yang dilambakkan sehinggalah berlaku pertikaian dan porak peranda.

Akhirnya yang ada adalah kepeningan akal, kerosakan hubungan sesamai insani, ramai yang nak jadi ulamak segera - macam mee segera jugak. Contohnya :

Ada si polan (gantinama pada orang yang tidak perlu disebut namanya) kata hendak mengeluarkan hukum cukup dengan belajar dari internet tengok hadith sahih bukhari dan muslim. Mudah bukan?

Lalu saya pun berfikir dalam kepala : Jika semudah itu mengeluarkan hukum cukup dengan baca hadith dalam internet. Betulkah dalam internet ini tiada penipuan? Siapa pula yang mensyarahkan hadith tersebut? Guna akal sendiri? Tidak perlukah pada penguasaan bahasa Arab?

Bukankah Imam Syafie pun ada meninggalkan hadith sahih. Kerana dalam hadith sahih pun ada nasikh dan mansukhnya? Contoh :

1. RasuluLLah bersabda yang bermaksud :

Batal puasa yang membekam dan yang dibekam (hadith sahih riwayat Abu Daud, Nasai dan Ibnu Majah)

2. Hadith lagi satu yang sahih pula, berkata Ibnu Abbas : Bahawasanya Nabi berbekam pada ketika beliau sedang ihram dan sedang puasa (hadith riwayat Bukhari).

Imam Syafie telah mengambil hadith yang kedua yang memansukhkan hadith pertama. Ini dijadikan hujjah untuk membolehkan berbekam semasa berpuasa. (di dalam Mazhab Syafie hukum berbekam adalah makruh)


Tajdid yang perlu dibawa sekarang ini adalah kesatuan umat Islam. Pemahaman kembali agama sebagaimana yang difahami oleh salafussoleh. Tetapi kenalah tahu juga salafussoleh bukan sahaja terdiri dari RasuluLlah, para sahabat, tetapi termasuklah juga tabi'ien, tabi'ut tabien serta mereka yang mengikuti mereka itu dari semasa ke semasa.

Mengajak umat Islam kembali kepada aqidah sebagaimana yang diajar oleh salafussoleh seperti aliran asya'irah al maturidiyyah.

Dan semoga slogan TAJDID tidak disalahgunakan, bahkan menjadikan ia satu kegilaan. Bukan tajdid yang baik dan positif yang terhasil, tetapi tafsid yang merosakkan agama pula yang dapat.

0 comments:

Post a Comment